خبر فوری

قدس آنلاین-سیدحبیب قاانی:درشرایطی که بودجه امسال ایران با نفت صد دلاری بسته شده که کاهش قیمت نفت، چشم انداز درآمدهای کشور را مبهم کرده بخصوص که امروز قیمت هربشکه نفت اوپک به 78 دلار و 92 سنت رسید.

کاهش قیمت نفت چالش بودجه 93/زمستان با کسری بودجه همراه می شود

به گزارش قدس انلاین در حالی که قیمت نفت بتدریج در حال رسیدن به ارقام نگران‌کننده برای کشورهای تولیدکننده است،که کشورهای همچون ایران وروسیه بودجه شااش را با نفت صد دلاری بسته و اکنون با چالش مواجه شده است، به طور کلی بیشتر کشورهای نفتخیز جهان بودجه شان را با قیمت نفت بین 90 تا صد دلار بسته اند. در همین حال با توجه به ناگهانی بودن این کاهش، احتمال ایجاد چالش درخصوص تامین بودجه کشورها درماههای پایانی سال وجود دارد.

*کسری بودجه ۹۳ حتمی است

در همین زمینه عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه کسری بودجه ۹۳ حتمی خواهد بود، گفت: در زمان بررسی لایحه بودجه امسال به دولت گفته بودیم که احتمال کاهش قیمت نفت وجود دارد اما دولت این پیش بینی را نپذیرفت.

کارخانه عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در وضعیت عادی قیمت نفت حداقل 10-20 دلار نوسان دارد، تصریح کرد: به همین خاطر در زمان بررسی لایحه بودجه 93 به دولت اعلام کردیم احتمال کاهش قیمت جهانی نفت در این سال وجود دارد اما دولت با توجه به نگاه مهربانانه که به معادلات سیاسی جهانی داشت این احتمال را نپذیرفت و بودجه را بر مبنای 100 دلار به مجلس تقدیم کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به اینکه مجلس بخاطر اینکه ساختار بودجه بهم نخورد 100 دلار را تصویب کرد، ادامه داد: اما عوامل متعددی در کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشته است و تا جایی که آمریکا احساس ضرر کند این نوسان نزولی در بازار نفت رخ خواهد داد.

وی گفت: الان امریکا 1.5 میلیون بشکه به تولیدات نفت خود اضافه کرده است، همچنین عربستان در مقابل کاهش قیمت نفت کاملاً ساکت است و برنامه ای برای کاهش عرضه نفت خود ندارد، بنابراین در کاهش قیمت نفت کشورهایی ضرر می کنند که بودجه آنها وابسته به نفت باشد.

کارخانه با بیان اینکه 40 درصد بودجه کشور وابسته به درآمدهای نفتی است، افزود: کاهش قیمت جهانی نفت تا زمانی ادامه دارد که آمریکا بداند اگر بخواهد همین روند ادامه یابد در تولید نفت با ضرر مواجه خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به اینکه مساله دیگر قابل توجه در اینباره انبار شدن نفت و ذخایر استراتژیک است، ادامه داد: تا زمانی که ذخایر استراتژیک کشورها در حد قابل قبول باشد، کاهش قیمت نفت برای آنها بدون توجه خواهد بود اما زمانی که ذخایر آنها کاهش پیدا کرد و نیاز به افزایش ذخایر خود پیدا کنند قیمت نفت تغییر خواهد یافت.

وی همچنین کاهش قیمت دلار را از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت جهانی نفت برشمرد و در واکنش به بیان این نکته از سوی دولتی ها که تصویب نفت 100 دلاری در بودجه امسال پیشنهاد محلس بوده است، تصریح کرد: قیمت پیشنهادی دولت در لایحه بودجه 93 کاملا مشخص است، دولت قیمت نفت را در این لایحه 100 دلار تنظیم کرده بود،‌ در کمیسیون تلفیق هم مطرح شد این قیمت خوش بینانه است ولی دولت با دلایل خود تاکید می کرد نفت از 100 دلار کمتر نمی شود.

کارخانه درباره میزان کسری بودجه امسال گفت: در شش ماهه اول سال جاری به صورت میانگین 8 تا 10 دلار کسری بودجه داشتیم، در شش ماهه دوم قیمت نفت بازهم کاهش یافته و الان رسیده به 72 دلار و امکان کاهش بیشتر قیمت بازهم وجود دارد. بنابراین باید منتظر قیمت میانگین هر بشکه نفت باشیم که براساس آن کسری بودجه خواهیم داشت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اعلام دولت مبنی بر اینکه امسال کسری بودجه نخواهیم داشت، افزود: دولت اعلام کرده کسری بودجه خود را بر مبنای بودجه ای که دارد به دستگاه ها تخصیص می دهد، اما این حذف کسری نیست.

وی با بیان اینکه دولت می گوید براساس پولی که دارم به دستگاه ها اعتبار تخصیص میدهم، گفت: این روش به معنای رفع کسری بودجه نیست؛ برخی ارقام موجود در بودجه بیانگر کسری بودجه حتمی در سال جاری است.  بعنوان نمونه در ارتباط با یارانه ها مشخص بود که قطعاً کسری بودجه خواهیم داشت چون درآمدهای حاصل از افزایش حامل های انرژی به هیچ عنوان پاسخگوی یارانه های نقدی نیست ضمن آنکه بخشی از این یارانه ها باید در اختیار صنعت و بخشی هم به درمان تعلق گیرد. در حداقل ممکن دولت در همین باره با 14 هزار میلیارد تومان کسری بودجه رو به رو خواهد بود.

کارخانه ضمن اشاره به اینکه آنچه اهمیت دارد مدیریت بودجه است، تصریح کرد: صرفه جویی یکی از عوامل اصلی مقابله با کسری بودجه است اما شاهد صرفه جویی در برنامه های دولت نیستیم.

*کاهش قیمت نفت بر روند تحقق بودجه کشور تاثیر منفی دارد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش جهانی قیمت نفت بر روند تحقق بودجه در سه ماه پایانی سال 93 تاثیر منفی خواهد داشت.

غلامرضا تاجگردون افزود: به دلیل این که بودجه سال 93 بر اساس نفت با قیمت هر بشکه 100 دلار بسته شده است، روند تحقق آن در سه ماهه پایانی سال جاری با کاهش قیمت جهانی نفت هشت تا 10 در صد کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به فرایند فروش نفت و تبدیل بهای ارز حاصل از آن به ریال تصریح کرد: تا پایان آذر امسال تخصیص اعتبارات عمرانی و مصرفی کشور آسیب چندانی نخواهد دید.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجرای سیاست کلان اقتصاد مقاومتی که کنترل هزینه های مصرفی و کاهش اتکای کشور به اقتصاد تک محصولی نفت و باقی ماندن سرمایه حیاتی منایع زیرزمینی از کمترین پیامدهای مثبت آن است، راهکاری برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی است.

تاجگردون تاکید کرد:با توجه به اعلام دولت به شناسایی 10 میلیون نفر از جمعیت کشور که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند، تصریح کرد: دولت می تواند با حذف اقشار پردرآمد از چرخه پرداخت یارانه و کاهش20 در صد از اعتبارات مصرفی کشور و افزودن آن در تولید گامی بلند به سوی رشد و آبادانی کشور بردارد.

وی افزود:حمایت از بخش خصوصی با مدیریت صحیح واردات و رونق کسب و کار زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم می کند.

تاجگردون با یادآوری آثار مثبت تحریم ها بر کاهش اتکای کشور به درآمد نفتی ابرازداشت: باید با نگرشی جامع و فراگیری زمینه اتکای اقتصاد کشور به نفت فراهم شود.

* لزوم تدبیر برای جدایی بودجه از نفت در برنامه ششم توسعه

از سوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با توجه به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر را از مهمترین شاخص های تدوین برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه باید از برنامه های آرمانی صرف نظر کرد.

 عثمان احمدی با اشاره به ضرورت توجه به واقعیت ها در تدوین برنامه ششم توسعه کشور گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه باید از برنامه های آرمانی صرف نظر کرد و با توجه به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز مورد توجه باشد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نکته مهم دیگری که در تدوین برنامه ششم توسعه باید لحاظ شود توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی در برنامه ریزی ها است؛ بنابراین در راستای اقتصاد مقاومتی باید از خام فروشی نفت جلوگیری شود.

وی با اشاره به عملکرد مثبت تیم اقتصادی دولت یازدهم در یکسال اخیر افزود: باید پذیرفت که دولت یازدهم در زمینه های اقتصادی به مسائل کلان توجه کرد اما خواسته مهم مردم از مسئولان این است که خانوارها آثار ناشی از شاخص های مثبت اقتصادی را در هنگام خرید کالاهای اساسی احساس کنند.

احمدی، توجه به معیشت خانوار را از ضرورت های کشور دانست و تاکید کرد: البته در تدوین برنامه ششم توسعه باید مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تولید کنندگان مورد توجه باشد تا زمینه برای تداوم رشد اقتصادی فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یادآور شد: تحرک بخش صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده نیز نکته ای است که باید در اولویت برنامه های اقتصادی باشد.

* قیمت نفت در بودجه 94 بر اساس تقاضا و تحولات منطقه تعیین شود

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه منافع عربستان، روسیه وعربها در فروش نفت است از این رو روند کاهش قیمت ادامه دار نخواهد بود، از دولت خواست تا برای نفت قیمتی را در بودجه پیش بینی کند که با تحولات منطقه سازگار باشد.

 علی محمد احمدی ‌ درباره دلایل نوسانات قیمت نفت و تاثیر آن بر درآمدهای بودجه، گفت: از روزی که قیمت نفت روند کاهشی در پیش گرفت وزیر نفت و معاونینش به کمیسیون دعوت شدند و گزارشی از دلایل نوسانات قیمت نفت دادند که بخشی ازآن اقتصادی و بخشی سیاسی بوده است.

نماینده مردم  دهلران،‌ آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهایی که با ما همسو نیستند درنوسانات قیمت نفت بی تاثیر نبودند، گفت: داعش، ناامنی های منطقه و سوء استفاده هایی که از چاههای نفت می کنند، کاهش تقاضا و عرضه درروند نزولی  قیمت نفت بی تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه نفت کشورمان پیش فروش شده است از این رو به گفته وزیر نفت در 9 ماهه اول سال تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت نخواهیم بود، گفت: به گفته مسئولان وزارت نفت در سه ماهه چهارم ممکن است تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت قرار بگیریم.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس از دولت خواست تا برای سال آینده برنامه ریزی کند و قیمت نفت را بر براساس تقاضا و تغییرات منطقه تعیین کند و قیمتی را در بودجه لحاظ کند که با تحولات منطقه سازگار باشد.

احمدی با بیان اینکه بر اساس مطالعه بر روی 20 کشور دنیا مشخص شد که غیر از نروژ هیچ کشوری قیمت نفت خود را 100 دلار پیش بینی نکرده است، گفت: تک محصولی بودن اقتصاد کشوردلیل خوبی نیست برای اینکه  بودجه را غیر واقعی تنظیم کنیم چرا که بودجه غیر واقعی به اقتصاد کشورضربه می زند و بودجه را دچار کسری می کند.

نماینده مردم دهلران،‌ آبدانان و دره شهر در مجلس با بیان اینکه فروش نفت توسط داعش و اقلیم عراق در قیمت نفت بی تاثیر نیست، گفت: شرایط منطقه بی ثبات است و شرایط کنونی منطقه و حضور داعش از قبل و در زمان تدوین بودجه 93قابل پیش بینی نبود.

وی با بیان اینکه قیمت نفت از یک روند بلند مدت و میان مدت تبعیت می کند، گفت: منافع عربستان، روسیه وعربها در فروش نفت است از این رو این روند ادامه دار نخواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نشست آتی اوپک با بیان اینکه اگر بر کاهش عرضه نفت اجماع شود اقدام تک بعدی یک کشور نمی تواند موثر باشد، گفت: عربستان هم برای کاهش قیمت یک آستانه تحمل دارد چرا که نفت مجانی تولید نمی شود و کشوری حاضر نخواهد شد نفتی که هزینه استخراج هر بشکه آن 50دلار است را با سود کم بفروشد.

نماینده مردم دهلران،‌ آبدانان و دره شهر در مجلس بر اینکه اگرعربستان هم به کاهش قیمت راضی باشد نروژ، روسیه ، ونزویلا و سایر کشورهای تولید کننده نفت کوتاه نخواهند آمد تاکید کرد و گفت: عربستان از کاهش قیمت نفت ضرر خواهد کرد چون سهمش از بازار صادرات بالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.